Home > Blog > Prospecteren? Nog altijd het best via de telefoon!

Prospecteren? Nog altijd het best via de telefoon!

U wil groeien en wil nieuwe klanten werven. Hoe pakt u dat best aan?

Met ‘moderne’ sociale media zoals Facebook, LinkedIn of Instagram? Toch niet! Studies tonen aan dat de telefoon nog steeds uw beste garantie&

Prospecteren? Nog altijd het best via de telefoon!

U wil groeien en heeft dus een continue instroom aan nieuwe klanten nodig. Maar hoe pakt u dat best aan? Met ‘moderne’ sociale media zoals Facebook, LinkedIn of Instagram? Toch niet! Studies tonen aan dat de telefoon nog steeds uw beste garantie is om prospecten succesvol te bereiken.

 

Sales is en blijft de motor van een bedrijf. Maar leads vinden en klanten werven is niet eenvoudig.

Uit een studie van Hubspot (hét inbound marketingplatform bij uitstek en dus een ‘onverdachte’ bron) blijkt dat het steeds moeilijker wordt om een antwoord te krijgen van prospecten. Laat staan een positief antwoord. Ook het betrekken van meerdere beslissingsnemers bij een deal en het closen van de overeenkomst zijn vaak struikelblokken.

Kortom, leads genereren is een belangrijke doelstelling voor marketeers. Maar die leads omzetten in concrete sales is niet altijd zo evident als het in eerste instantie lijkt…

Welke tools gebruikt u nu best om uw sales te boosten?

Met de populariteit van sociale media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Whatsapp is het pallet aan kanalen dat het salesteam ter beschikking heeft, het voorbije decennium sterk gegroeid.

En toch… toont het onderzoek van Hubspot aan dat telefonisch contact veruit het meest succesvolle kanaal is om met prospecten in contact te komen.

E-mail volgt op relatief korte afstand, al spreekt het voor zich dat een e-mail naar een prospect vaak snel daarna gevolgd wordt door een telefoontje. En dat u bij het verzenden van e-mails rekening moet houden met de GDPR-regelgeving.

Andere tools, zoals de sociale media, blijken minder succesvol als prospectie-instrument.

 

 

 

Ze antwoorden niet, meneer …

Zitten potentiële klanten wel te wachten op telefoontjes van uw salesteam? Wel, het verrassende antwoord is ‘ja’. Dat prospecten inkomende de telefoon niet beantwoorden, is een flauw excuus, aldus de Rain Group. Die stelde namelijk vast dat 69% van de klanten telefoontjes aannamen van leveranciers waarmee ze nog niet samenwerkten. 49% verwacht zelfs dat het eerste contact een ‘cold call’ is.

Uiteraard volstaat één telefoontje doorgaans niet om een deal binnen te rijven. Vaak dient het eerste telefonische contact om een fysieke afspraak te bekomen waarop de mogelijke samenwerking vormgegeven wordt. Ook na de meeting zijn meerdere follow-up calls nodig om de overeenkomst te finaliseren. Niet te snel opgeven is dus zeker het devies.

 

Liever naar de tandarts

Feit is dat telefonische prospectie niet meteen de favoriete opdracht uw salesteam is: verkopers stellen telefonisch prospecteren vaak uit.

Koud bellen is dan ook een vak apart. Denk daarom eens na over het uitbesteden van uw telefonische prospectie aan een ervaren en professionele partner. Die beschikt over gedreven agents die uw telefonische prospectie op zich nemen op basis van een op maat van uw bedrijf uitgewerkt script.

Beschikt u zelf niet over een uitgekiend adressenbestand van prospecten?

Geen probleem, bij Telmacom hebt u dit niet nodig. Wij werken met onze eigen database om u waardevolle leads te bezorgen. Gaat u met ons in zee om uw prospectie uit te voeren, dan houden we u dagelijks op de hoogte van ons werk en de resultaten. Uw salesteam wordt beloond met waardevolle afspraken en krijgt de kans om vooral bij potentiële klanten aan tafel te zitten.

Deel dit artikel




Deze website gebruikt cookies

Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst.

Meer informatie over cookies